Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn została powołana z dniem 1 stycznia 2010 roku w wyniku reorganizacji struktur Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
Od 2.10.2017 roku kierownikiem Katedry jest dr hab. inż. Damian Batory, prof. P.Ł.
Obecnie w Katedrze funkcjonują dwa nieformalne zespoły badawcze: zespół podstaw budowy maszyn oraz zespół pojazdów.
Poniżej przedstawiamy rys historyczny Katedry:
Do 1.10.2017 roku w Katedrze Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn istniały wydzielone trzy zakłady, będące historycznymi następcami wcześniej istniejących jednostek: Zakład Podstaw Budowy Maszyn, Zakład Pojazdów oraz Zakład Maszyn Roboczych Napędów i Sterowania. Dwa pierwsze pośród wymienionych zakładów funkcjonują do dziś jako zespoły.
Historia zespołu Podstaw Budowy Maszyn
1945 Powołanie Katedry i Zakładu Części Maszyn.
1955 Powołanie w Katedrze:
- Zakładu Części Maszyn (kierownik: prof. Witold Korewa),
- Zakładu Teorii Mechanizmów (kierownik: prof. Zbigniew Parszewski); zakład ten w roku 1964 przekształcił się w Katedrę Teorii Mechanizmów i Maszyn.
1956 Powołanie Zakładu Rysunku Technicznego (kierownik: mgr inż. Jerzy Podsędkowski). Powołanie pierwszego w kraju Studium Doktoranckiego z Podstaw Konstrukcji Maszyn. Organizatorem i kierownikiem Studium był prof. Witold Korewa. Studium zostało przekształcone w roku 1970 w Studium Doktoranckie Budowy Maszyn przy Wydziale Mechanicznym (kierownik: doc. dr inż. Wiesław Kaniewski).
1966 Powołanie Zakładu Budowy Maszyn Włókienniczych (kierownik: dr inż. Jerzy Borowicz). Zakład ten od 1970 do 1984 r. funkcjonował w Instytucie Maszyn i Urządzeń Włókienniczych Wydziału Włókienniczego, by od 1985 r. powrócić na Wydział Mechaniczny i wejść w skład Instytutu Konstrukcji Maszyn.
1967 Zmiana nazwy Katedry i Zakładu na Katedrę Podstaw Konstrukcji Maszyn, w skład której weszły:
- Zakład Rysunku Technicznego i Geometrii Wykreślnej (kierownik: mgr inż. Henryk Moneta),
- Zakład Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. Witold Korewa),
- Zakład Budowy Maszyn Włókienniczych (kierownik: dr inż. Jerzy Borowicz).
1970 Wprowadzenie w Politechnice Łódzkiej struktury instytutowej. Połączenie Katedry Podstaw Konstrukcji Maszyn, Katedry Dźwignic oraz Katedry Podstaw Konstrukcji Mechanicznych Wydziału Elektrycznego w Instytut Konstrukcji Maszyn (dyrektor: prof. dr inż. Aleksy Piątkiewicz). W Instytucie utworzono następujące Zespoły Dydaktyczne:
- Rysunku Technicznego i Geometrii Wykreślnej (kierownik: mgr inż. Józef Luty),
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: doc. dr inż. Wiesław Kaniewski),
- Maszyn Roboczych Ciężkich (kierownik: prof. dr inż. Aleksy Piątkiewicz).
1975 Zespół PKM organizuje VII Sympozjon Podstaw Konstrukcji Maszyn. W sympozjonie po raz pierwszy biorą udział goście zagraniczni.
1976 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje doc. dr inż. Wiesław Kaniewski.
1983 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje doc. dr inż. Henryk Krzemiński-Freda.
1985 Przekształcenie Zespołów Dydaktycznych w Zakłady Dydaktyczno-Naukowe:
- Geometrii Wykreślnej i Rysunku Technicznego (kierownik: mgr inż. Józef Luty),
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. dr inż. Wiesław Kaniewski),
- Maszyn Włókienniczych (kierownik: doc. dr inż. Jerzy Borowicz),
- Maszyn Roboczych Ciężkich (kierownik: doc. dr inż. Mieczysław Czyżewski).
1986 Uruchomienie pracowni komputerowej (kierownik: dr inż. Włodzimierz Świderski) i wprowadzenie do procesu dydaktycznego metod komputerowych. Na kierownika Zakładu Maszyn Włókienniczych powołany zostaje doc. dr inż. Zbigniew Wrocławski.
1987 Pierwsza w Instytucie rozprawa habilitacyjna doc. dra inż. Henryka Krzemińskiego-Fredy pt. „Wpływ rozwoju elastohydrodynamicznej teorii tarcia na postęp konstrukcji i eksploatacji łożysk tocznych”.
1992 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk.
Kierownictwo Zakładu Maszyn Włókienniczych obejmuje prof. dr hab. inż. Henryk Krzemiński-Freda.
1996 Kierownictwo Zakładu Maszyn Włókienniczych obejmuje dr hab. inż. Sylwester Kałek.
1998 Doktorat honoris causa Politechniki Łódzkiej dla prof. Zbigniewa Osińskiego, promotorem prof. Wiesław Kaniewski.
2003 Reorganizacja Instytutu Konstrukcji Maszyn. Utworzenie dwóch nowych katedr:
- Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. PŁ). Zespoły Dydaktyczne Katedry:
- Zespołu Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ),
- Zespołu Eksploatacji Maszyn i Urządzeń (kierownik: dr hab. inż. Sylwester Kałek, prof. nadzw. PŁ),
- Zespołu Geometrii Wykreślnej i Rysunku Technicznego (kierownik: dr hab. inż. Jan Burcan, prof. nadzw. PŁ); w 2004 r. zespół ten został przekształcony w Katedrę Konstrukcji Precyzyjnych (kierownik: prof. dr hab. inż. Jan Burcan),
- Katedry Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania (kierownik: prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk).
2005 W miejsce Zespołów powołano Zakłady:
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ),
- Eksploatacji Maszyn i Urządzeń (kierownik: prof. dr hab. inż. Marek Wiśniewski).
2007 W wyniku połączenia Instytutu Pojazdów i Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn powstał Instytut Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn. (dyrektor: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski)
2010 Powołanie Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski). W skład katedry weszły dwa zakłady:
- Zakład Pojazdów (kierownik: dr hab. inż. Andrzej Szosland, prof. nadzw. PŁ),
- Zakład Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ).
2011 Do Zakładu Podstaw Budowy Maszyn dołączyli pracownicy zlikwidowanej Katedry Mechanizmów Precyzyjnych. W związku z przejściem na emeryturę dr hab. inż. Włodzimierza Świderskiego, prof. nadzw. PŁ, kierownictwo Zakładu Podstaw Budowy Maszyn obejmuje prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski.
2015 Kierownictwo Zakładu Podstaw Budowy Maszyn obejmuje dr hab. inż. Bogdan Warda.
2017 Zakład Podstaw Budowy Maszyn ponownie zostaje przekształcony w zespół działający w ramach Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn.
2017 Kierownictwo Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn obejmuje dr hab. inż. Damian Batory- prof. P.Ł.
Historia Zespołu Pojazdów
1970 Instytut Pojazdów został powołany na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej 1 września 1970 roku w wyniku połączenia trzech istniejących wówczas Katedr: Budowy Samochodów, Cieplnych Maszyn Tłokowych oraz Silników Samochodowych.
Dyrektorami Instytutu kolejno byli:
1970-1976 prof. dr hab. inż. Jerzy Werner
1976-1983 prof. dr hab. inż. Jerzy Lanzendoerfer
1983-2004 prof. dr hab. inż. Cezary Szczepaniak
2004-2010 prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski
2007 W wyniku połączenia Instytutu Pojazdów i Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn powstał Instytut Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn (dyrektor: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski)
2010 Powołanie Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski). W skład katedry weszły dwa zakłady:
- Zakład Pojazdów (kierownik: dr hab. inż. Andrzej Szosland, prof. nadzw. PŁ),
- Zakład Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ).
2017 Zakład pojazdów zostaje przekształcony w zespół
Historia Zakładu Maszyn Roboczych Napędów i Sterowania
2003 Powołanie Katedry Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania w wyniku reorganizacji Instytutu Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk).
2003 W październiku 2003 r. w wyniku powrotu do pierwotnej struktury organizacyjnej i podziału Instytutu Konstrukcji Maszyn utworzona została Katedra MRNiS, której kierownikiem został prof. Jerzy Tomczyk.
2007 W październiku 2007 r. kierownictwo Katedry objął dr hab. inż. Jacek Cink prof. nzw.
2012 W listopadzie 2012 w Katedrze Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn został utworzony Zakład Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania (kierownik: dr hab. inż. Jacek Cink prof. nzw. )
2017 W ramach reorganizacji struktur Wydziału Mechanicznego zakład zostaje 25 września 2017 przekształcony w zespół działający w ramach Instytutu Obrabiarek I Technologii Budowy Maszyn
Więcej o historii zespołu można znaleźć na stronie.
Poniżej zamieszczamy garść historycznych zdjęć:
Wspomnienie o prof. dr. inż. Jerzym Wernerze napisane przez prof. dr. hab. inż. Cezarego Szczepaniaka
Nim napiszę kilka zdań o profesorze Jerzym Wernerze, powiem w jaki sposób losy moje w znacznym odcinku mojego życia łączyły się z profesorem. Po wyborze specjalności „Budowa samochodów” na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej, trafiłem z niezbyt liczną grupą moich kolegów do Katedry Budowy Samochodów, której pracownicy na czele z kierownikiem Katedry – profesorem Jerzym Wernerem podjęli kształtowanie w naszych umysłach podstaw tego, co później pozwoliło nam otrzymać dyplom inżyniera mechanika specjalności: Budowa Samochodów. Był to rok1954 lub 1955; pamięć zawodzi. Pierwsze spotkanie z profesorem J. Wernerem nastąpiło oczywiście w sali wykładowej, którą stanowił niewielki pokój katedry. Była w nim tablica i wszyscy mieli miejsca siedzące, które pozwalały także na robienie notatek.
Dzisiaj nie mogę podać wielu szczegółów portretu profesora, które zapisały się w pamięci po tym pierwszym z Nim spotkaniu. Odtwarzając jednak ten portret i opisując sylwetkę podkreślić pragnę, że był wysokim, przystojnym mężczyzną, zawsze nienagannie ubranym. Nosił okulary w oryginalnej w owym czasie oprawie. Twarz gładka, zawsze ogolona. Włosy proste, rozdzielone przedziałkiem, przylegały do głowy. Z samego wyrazu twarzy można było wyczuć stałą koncentrację i jakieś napięcie psychiczne. Uśmiech nie był na niej częstym bywalcem i nie łamał okopów tej koncentracji. Cała postać profesora jawi mi się dzisiaj jako wyraz stałej powagi, dostojeństwa i zamyślenia.
Mój kontakt z profesorem Jerzym Wernerem na płaszczyźnie zawodowej i naukowej trwał do ostatnich chwil Jego życia. Jeszcze na dwa dni przed śmiercią byłem u Niego w szpitalu i rozmawiałem o różnych problemach Instytutu.
Przez ten prawie 25-cioletni okres wspólnej pracy, chwile różnych nastrojów występowały między nami.
Obraz profesora, który powyżej kreślę jest raczej wynikiem tego co ukształtował ten długi okres przebywania u Jego boku, niż to pierwsze z Nim spotkanie.
Profesor Jerzy Werner urodził się w 1909 roku w Krośnie. Był jedynym synem małżeństwa Wernerów. Ojciec Jerzego – inżynier włókiennik przeniósł rodzinę do Warszawy jeszcze przed wojną. Tam młody Jerzy podjął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej, którą ukończył uzyskując dyplom inżyniera w 1935 roku. Do wybuchu II Wojny Światowej tj. do 1 września 1939 roku pracował w tej uczelni jako starszy asystent w Katedrze Silników Spalinowych. Równolegle do pracy w uczelni pracował w Państwowych Zakładach Inżynierii, które w owym czasie były w Polsce ośrodkiem postępu technicznego oraz ośrodkiem rozwoju nowoczesnych technologii, które promieniowały na cały kraj. W PZInż.-ii powstawały nowoczesne konstrukcje pojazdów cywilnych i wojskowych a także rozwiązania różnych rodzajów uzbrojenia. Wykształcona w tych Zakładach liczna grupa inżynierów, już w czasie okupacji niemieckiej podejmowała kształcenie młodzieży w tajnych kompletach, a Ci którzy przeżyli okres wojenny po odzyskaniu niepodległości stanowili kadrę przyszłych profesorów w powstających po wojnie uczelniach technicznych kraju. Praca w PZInż.-ii była dla Jerzego Wernera doskonałą szkołą praktyki zawodowej, co można było dostrzec w późniejszej Jego pracy konstruktorskiej. W PZInż. inżynier Jerzy Werner spotkał nadto towarzyszkę życia, którą była Pani Walentyna z domu Kondratowicz. Ślub odbył się w 1938 roku.
Pisząc o okresie przed okupacją pragnę wspomnieć, że swoją pasję do samochodów młody inżynier Jerzy Werner uzewnętrzniał również tym, że redagował czasopismo techniczne „Technika Samochodowa”, które wydawane było przez SIMP.
Okres okupacji przeżyli Wernerowie: Jerzy i Walentyna w Warszawie. Tu Jerzy Werner pracował w elektrowni warszawskiej, zajmując się transportem, następnie w fabryce Dźwigów – „Bracia Jenike”.
Jeszcze przed majem 1945 roku, to oznacza jeszcze przed zakończeniem wojny Wernerowie przenoszą się do Łodzi. Wspomnieć tu wypada, że w owym czasie końca wojny Warszawa jako miasto nie istniała. Najbliżej Warszawy była Łódź, miasto niezniszczone podczas działań wojennych. W pierwszych miesiącach a nawet w pierwszych latach po wyzwoleniu kraju spod okupacji hitlerowskiej, Łódź stała się nieoficjalna stolicą Polski i miejscem, które przyciągało, bo dawało nadzieję na rozpoczęcie nowego życia.
Od początku swojego pobytu w Łodzi inż. Jerzy Werner wiąże się z Politechniką Łódzką, podejmując pracę na Wydziale Mechanicznym w Katedrze Silników Samochodowych.
W 1949 roku zostaje powołana na Wydziale Mechanicznym Katedra Budowy samochodów. Inż. Jerzy Werner zostaje mianowany zastępcą profesora i powołany na stanowisko kierownika tej Katedry. Szybki rozwój Katedry, liczne osiągnięcia kierownika Katedry i Jego współpracowników, szczególnie na polu współpracy z rozwijającym się w kraju przemysłem samochodowym powodują, że inż. Jerzy Werner uzyskuje w 1962 roku tytuł naukowy profesora zwyczajnego.
Kierownikiem Katedry Budowy Samochodów pozostaje profesor Jerzy Werner do końca jej istnienia tj. do 1 września 1970 roku. Od 1 września 1970 roku struktura Politechniki łódzkiej zostaje zmieniona. Podstawową jednostką naukowo-dydaktyczną staje się Instytut. Instytuty powstają z integracji katedr, których dotychczasowa działalność naukowa była prowadzona w dziedzinach nauki czy techniki, w których występowały jakieś wspólne obszary, widziane oczami tych, którzy tę integrację prowadzili. Od pierwszych chwil działania instytutów w Politechnice Łódzkiej powstał Instytut Pojazdów. Pierwszym jego dyrektorem został profesor Jerzy Werner. Sprawował On tę funkcję do czasu, kiedy stan zdrowia Mu na to pozwalał.
Profesor Jerzy Werner oprócz działalności w Katedrze Budowy Samochodów i później Instytutu Pojazdów podejmuje liczne prace na różnych stanowiskach w administracji akademickiej uczelni, na które zostaje powołany bądź przez Radę Wydziału, bądź przez Senat Uczelni. I tak: w latach 1960-1962 pełni funkcje Dziekana Wydziału Mechanicznego, w latach 1956-1957 jest Prorektorem Uczelni a w latach 1962-1968 Senat wybiera Go Rektorem Politechniki Łódzkiej.
Szczególnie owocny dla Politechniki Łódzkiej jest okres kadencji rektorskich profesora Jerzego Wernera. W tym czasie z Jego inicjatywy został opracowany perspektywiczny plan rozwoju Politechniki Łódzkiej, sięgający 1980 roku. W czasie Jego kadencji jako rektora zostały oddane do użytku pawilony: chemii radiacyjnej, garbarstwa i chłodnictwa oraz kompleks budynków Wydziału mechanicznego. Zostały też doprowadzone do stanu surowego dwa pawilony Wydziału Elektrycznego i jeden dom studencki oraz rozpoczęto budowę gmachu Wydziału Budownictwa Lądowego i hotelu asystenckiego. W 1967 roku doprowadził do podpisania umowy o współpracy z Uniwersytetem Strathclyde. Uniwersytet Strathclyde nadał Mu tytuł doktora honoris causa.
Oprócz pracy naukowej i organizacyjnej w Politechnice Łódzkiej profesor Jerzy Werner był stałym pracownikiem biura konstrukcyjnego przemysłu motoryzacyjnego, które przez wiele lat mieściło się w Łodzi. Nie wymieniam tu nazw tej instytucji, ponieważ przez wiele lat istnienia często zmieniała swój szyld, co wiązało się z jej reorganizacją i zmiana zadań do wykonywania, jakie były jej przydzielane przez centralnie zarządzany przemysł motoryzacyjny. W późniejszych latach na bazie Łódzkiego Biura Konstrukcyjnego przemysłu motoryzacyjnego powstaje w Warszawie Centralne Biuro Konstrukcyjne, a jeszcze później zostaje powołany Przemysłowy Instytut Motoryzacji. W powstaniu tych wszystkich ośrodków konstrukcyjno-badawczych przemysłu motoryzacyjnego w kraju duży, osobisty wkład posiadał profesor Jerzy Werner.
Uznaniem dla pracy profesora Jerzego Wernera na rzecz przemysłu motoryzacyjnego było przyznanie Mu Państwowej Nagrody Naukowej. Został laureatem tej nagrody za udział w konstruowaniu a następnie w przygotowaniu produkcji pierwszego samochodu ciężarowego, który powstał po Drugiej Wojnie Światowe. Samochód ten oznaczony symbolem „Star 20” rozpoczął wieloletnią produkcję samochodów w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Starachowicach.
Profesor Jerzy Werner był autorem pięciu podręczników akademickich, 28 artykułów naukowych i referatów. Promował 6 doktorów nauk technicznych, wielu z nich było i jest profesorami tytularnymi. Od 1971 roku był członkiem Komitetu Budowy Maszyn PAN. Był również ekspertem międzynarodowym w dziedzinie techniki samochodowej, zarówno w SIMP jak i w zespole Rzeczoznawców PZMot. W latach 1962-1973 był przewodniczącym rady programowej czasopisma „Technika Motoryzacyjna”. Od 1938 roku był członkiem Societe des Ingenieurs de l’Automobile (SIA). Był honorowany wieloma wyróżnieniami i odznaczeniami: Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski, Orderem Sztandaru Pracy II klasy, Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Profesor Jerzy Werner był konstruktorem z powołania. Jego talent konstrukcyjny był podziwiany przez studentów a później przez nich już jako pracowników biur konstrukcyjnych przemysłu motoryzacyjnego. Ponieważ profesor Jerzy Werner przez wiele lat łączył prace naukową z pracą w biurach konstrukcyjnych przemysłu motoryzacyjnego, to kontakt ten ożywiał w dużym stopniu konstrukcyjne prace przejściowe i prace dyplomowe studentów. Absolwenci Wydziału mechanicznego specjalności „Samochody i Ciągniki” byli rozchwytywani przez powstające w kraju ośrodki, tworzące motoryzację w zniszczonym wojną kraju. Ci absolwenci byli ambasadorami Wydziału Mechanicznego, tworzyli o nim opinię, niosąc wstęgę sławy swym profesorom a wśród Nich Temu, który był ich przewodnikiem w zgłębianiu tajników konstrukcji samochodów – profesorowi Jerzemu Wernerowi.
Łączenie obowiązków kierownika Katedry z obowiązkami Dziekana czy rektora wymagało często wielogodzinnego przebywania w Politechnice. Profesor Jerzy Werner nie lubił być w Katedrze sam. Dawał do zrozumienia swoim współpracownikom, że chciałby, by Ci w czasie Jego obecności w Katedrze, także w niej przebywali. Rekwizytem przypominającym nam wszystkim fakt, że „szef” jest jeszcze w uczelni, był pozostawiony na wieszaku, stojącym w centralnym pokoju Katedr, kapelusz profesora. Często czekaliśmy na przybycie właściciela tego kapelusza do późnych godzin wieczornych. Wtedy jednak czas pracy nie liczył się na godziny, ten czas określały potrzeby życia.
Profesor Jerzy Werner zmarł w 1977 roku, w wieku 68 lat. Odszedł człowiek, o którym będą mówiły przyszłe pokolenia a dzieło Jego życia umieszczone w Politechnice Łódzkiej będzie częścią tej uczelni na zawsze.
Nagroda upamiętniała wybitnego Wykładowcę i Przyjaciela Młodzieży.
Ufundowana została przez Panią dr Jadwigę LANZENDOERFER - żonę Profesora, i przyznawana była przez ponad 20 lat, corocznie, najlepszym studentom IV roku Wydziału Mechanicznego, zwłaszcza specjalności prowadzonych przez Katedrę (wcześniej Instytut Pojazdów).
Laureaci ze specjalności Samochody i Ciągniki oraz Transport:
2015 Agnieszka Janowska
2014 Marcin Stawiak
2013 Katarzyna Karbowiak
2010 Justyna Matyjak
2009 Dariusz Kolanek
2008 Andrzej Graczyk
2007 Paweł Wojtyra
2006 Krzysztof Śliz
2005 Przemysław Krawczyk
2004 Tomasz Dybała
2003 Konrad Sobańda
2002 Przemysław Kampinowski
2001 Tomasz Pałczyński
2000 Tomasz Świerczyński
1999 Krzysztof Maciejewski
1998 Piotr Kaczorowski
1997 Tomasz Szydłowski oraz Bogdan Cyrek
1996 Paweł Kowalczyk oraz Wojciech Szkudlarski
1995 Sławomir Maciejewski
Laureaci pozostałych specjalności:
2016 Justyna Paradowska
2015 Mateusz Szaniewski
2014 ErnestCzerwiński
2013 Mariusz Kruszyński
2013 Przemysław Mordal
2012 Piotr Brzeski
2011 Marcin Kapitaniak
2010 Adam Niewola
2008 Paweł Janiak
2007 Dawid Księżyk
2006 Łukasz Skibicki
2005 Krzysztof Młynarczyk
2004 Tomasz Kołodziejczyk
2003 Paweł Jędrzejczyk
2002 Joanna Chamera
2001 Radosław Bednarek
2000 Marcin Słowik
1999 Marcin Karsznia
1998 Grzegorz Kudra
1997 Krzysztof Sobczak
1995 Sławomir Pryk