Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn jest jednostką należącą do Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
Zakres prac badawczych Katedry jest związany z szeroko pojętą problematyką podstaw konstrukcji maszyn i pojazdów. Pracownicy naszej jednostki w swej pracy naukowo-badawczej koncentrują się na projektowaniu i badaniu zespołów pojazdów, maszyn i urządzeń, ze szczególnym uwzględnieniem trwałości i niezawodności węzłów ciernych. Dodatkowo, zajmują się także optymalizacją konstrukcji w zakresie trwałości, niezawodności oraz energochłonności.
- Badania trybologiczne
Prowadzimy prace nad rozpoznaniem procesów zachodzących w ruchomym styku ciał stałych. Wykonujemy badania w węzłach ciernych występujących w rozrządach silników spalinowych, łożyskach ślizgowych oraz w styku skoncentrowanym typu powierzchnia płaska – czasza kulista jak również w kontakcie dwóch współpracujących ze sobą kół zębatych.
- Badania silników spalinowych i ich układów zasilania
W badaniach silników spalinowych prace dotyczą głównie silników małej i średniej mocy zarówno o zapłonie iskrowym jak i samoczynnym. Koncentrujemy się na poprawie ich parametrów, w tym przede wszystkim na zmniejszeniu zużycia paliwa, zwiększeniu mocy i momentu obrotowego. Ponadto zwracamy szczególną uwagę na właściwe kształtowanie charakterystyk silników spalinowych, obniżenie emisji związków szkodliwych, a tym samym zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska.
- Badania układów napędowych
Prace naukowo-badawcze dotyczą napędów hybrydowych, a dokładniej tworzenia różnych sposobów sterowania. Weryfikujemy algorytm pracy i układu sterowania, wynikający z zastosowania skrzyni bezstopniowej i zespołu akumulacji energii. Opracowany materiał stanowi źródło informacji nie tylko o samym napędzie hybrydowym, ale również jest przykładem zastosowań techniki mikroprocesorowej w sterowaniu automatycznymi układami napędowymi samochodów.
- Badania dynamiki oraz stabilności i kierowalności pojazdu
Prowadzimy badania dynamiki koła jezdnego w fazie ruszania pojazdu oraz prace nad urządzeniami ABS (urządzenie przeciwblokujące kół), ASR (kontrola trakcji), ESP (urządzenia stabilizujące ruch pojazdu), A5W (aktywne siodło – dla ciągnika siodłowego z naczepą) i AFS (aktywny układ kierowniczy). Chcemy w ten sposób stworzyć zintegrowany system kontroli ruchu pojazdu samochodowego, system wspomagający kierowcę i zwiększający bezpieczeństwo czynne pojazdu. W pracach wykorzystujemy wieloetapowe symulacje komputerowe, badania na stanowiskach stacjonarnych i testy drogowe specjalnych pojazdów badawczych.
- Badania z dziedziny transportu
Firmy i instytucje związane ze współczesnym transportem często korzystają z wiedzy i doświadczenia pracowników Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn. Umożliwiliśmy m.in. rozwój Systemu Informacji Pasażerskiej oraz systemu „inteligentne miasto” („smart city”) - Karta Miejska. Prowadzimy prace związane z modelowaniem i badaniem ruchu na różnego rodzaju skrzyżowaniach.