Katedra Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn została powołana z dniem 1 stycznia 2010 roku w wyniku reorganizacji struktur Wydziału Mechanicznego Politechniki Łódzkiej.
Od 2.10.2017 roku kierownikiem Katedry jest dr hab. inż. Damian Batory, prof. P.Ł.
Obecnie w Katedrze funkcjonują dwa nieformalne zespoły badawcze: zespół podstaw budowy maszyn oraz zespół pojazdów.
Poniżej przedstawiamy rys historyczny Katedry:
Do 1.10.2017 roku w Katedrze Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn istniały wydzielone trzy zakłady, będące historycznymi następcami wcześniej istniejących jednostek: Zakład Podstaw Budowy Maszyn, Zakład Pojazdów oraz Zakład Maszyn Roboczych Napędów i Sterowania. Dwa pierwsze pośród wymienionych zakładów funkcjonują do dziś jako zespoły.
Historia zespołu Podstaw Budowy Maszyn
1945 Powołanie Katedry i Zakładu Części Maszyn.
1955 Powołanie w Katedrze:
- Zakładu Części Maszyn (kierownik: prof. Witold Korewa),
- Zakładu Teorii Mechanizmów (kierownik: prof. Zbigniew Parszewski); zakład ten w roku 1964 przekształcił się w Katedrę Teorii Mechanizmów i Maszyn.
1956 Powołanie Zakładu Rysunku Technicznego (kierownik: mgr inż. Jerzy Podsędkowski). Powołanie pierwszego w kraju Studium Doktoranckiego z Podstaw Konstrukcji Maszyn. Organizatorem i kierownikiem Studium był prof. Witold Korewa. Studium zostało przekształcone w roku 1970 w Studium Doktoranckie Budowy Maszyn przy Wydziale Mechanicznym (kierownik: doc. dr inż. Wiesław Kaniewski).
1966 Powołanie Zakładu Budowy Maszyn Włókienniczych (kierownik: dr inż. Jerzy Borowicz). Zakład ten od 1970 do 1984 r. funkcjonował w Instytucie Maszyn i Urządzeń Włókienniczych Wydziału Włókienniczego, by od 1985 r. powrócić na Wydział Mechaniczny i wejść w skład Instytutu Konstrukcji Maszyn.
1967 Zmiana nazwy Katedry i Zakładu na Katedrę Podstaw Konstrukcji Maszyn, w skład której weszły:
- Zakład Rysunku Technicznego i Geometrii Wykreślnej (kierownik: mgr inż. Henryk Moneta),
- Zakład Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. Witold Korewa),
- Zakład Budowy Maszyn Włókienniczych (kierownik: dr inż. Jerzy Borowicz).
1970 Wprowadzenie w Politechnice Łódzkiej struktury instytutowej. Połączenie Katedry Podstaw Konstrukcji Maszyn, Katedry Dźwignic oraz Katedry Podstaw Konstrukcji Mechanicznych Wydziału Elektrycznego w Instytut Konstrukcji Maszyn (dyrektor: prof. dr inż. Aleksy Piątkiewicz). W Instytucie utworzono następujące Zespoły Dydaktyczne:
- Rysunku Technicznego i Geometrii Wykreślnej (kierownik: mgr inż. Józef Luty),
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: doc. dr inż. Wiesław Kaniewski),
- Maszyn Roboczych Ciężkich (kierownik: prof. dr inż. Aleksy Piątkiewicz).
1975 Zespół PKM organizuje VII Sympozjon Podstaw Konstrukcji Maszyn. W sympozjonie po raz pierwszy biorą udział goście zagraniczni.
1976 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje doc. dr inż. Wiesław Kaniewski.
1983 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje doc. dr inż. Henryk Krzemiński-Freda.
1985 Przekształcenie Zespołów Dydaktycznych w Zakłady Dydaktyczno-Naukowe:
- Geometrii Wykreślnej i Rysunku Technicznego (kierownik: mgr inż. Józef Luty),
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. dr inż. Wiesław Kaniewski),
- Maszyn Włókienniczych (kierownik: doc. dr inż. Jerzy Borowicz),
- Maszyn Roboczych Ciężkich (kierownik: doc. dr inż. Mieczysław Czyżewski).
1986 Uruchomienie pracowni komputerowej (kierownik: dr inż. Włodzimierz Świderski) i wprowadzenie do procesu dydaktycznego metod komputerowych. Na kierownika Zakładu Maszyn Włókienniczych powołany zostaje doc. dr inż. Zbigniew Wrocławski.
1987 Pierwsza w Instytucie rozprawa habilitacyjna doc. dra inż. Henryka Krzemińskiego-Fredy pt. „Wpływ rozwoju elastohydrodynamicznej teorii tarcia na postęp konstrukcji i eksploatacji łożysk tocznych”.
1992 Na stanowisko dyrektora Instytutu Konstrukcji Maszyn powołany zostaje prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk.
Kierownictwo Zakładu Maszyn Włókienniczych obejmuje prof. dr hab. inż. Henryk Krzemiński-Freda.
1996 Kierownictwo Zakładu Maszyn Włókienniczych obejmuje dr hab. inż. Sylwester Kałek.
1998 Doktorat honoris causa Politechniki Łódzkiej dla prof. Zbigniewa Osińskiego, promotorem prof. Wiesław Kaniewski.
2003 Reorganizacja Instytutu Konstrukcji Maszyn. Utworzenie dwóch nowych katedr:
- Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. PŁ). Zespoły Dydaktyczne Katedry:
- Zespołu Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ),
- Zespołu Eksploatacji Maszyn i Urządzeń (kierownik: dr hab. inż. Sylwester Kałek, prof. nadzw. PŁ),
- Zespołu Geometrii Wykreślnej i Rysunku Technicznego (kierownik: dr hab. inż. Jan Burcan, prof. nadzw. PŁ); w 2004 r. zespół ten został przekształcony w Katedrę Konstrukcji Precyzyjnych (kierownik: prof. dr hab. inż. Jan Burcan),
- Katedry Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania (kierownik: prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk).
2005 W miejsce Zespołów powołano Zakłady:
- Podstaw Konstrukcji Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ),
- Eksploatacji Maszyn i Urządzeń (kierownik: prof. dr hab. inż. Marek Wiśniewski).
2007 W wyniku połączenia Instytutu Pojazdów i Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn powstał Instytut Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn. (dyrektor: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski)
2010 Powołanie Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski). W skład katedry weszły dwa zakłady:
- Zakład Pojazdów (kierownik: dr hab. inż. Andrzej Szosland, prof. nadzw. PŁ),
- Zakład Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ).
2011 Do Zakładu Podstaw Budowy Maszyn dołączyli pracownicy zlikwidowanej Katedry Mechanizmów Precyzyjnych. W związku z przejściem na emeryturę dr hab. inż. Włodzimierza Świderskiego, prof. nadzw. PŁ, kierownictwo Zakładu Podstaw Budowy Maszyn obejmuje prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski.
2015 Kierownictwo Zakładu Podstaw Budowy Maszyn obejmuje dr hab. inż. Bogdan Warda.
2017 Zakład Podstaw Budowy Maszyn ponownie zostaje przekształcony w zespół działający w ramach Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn.
2017 Kierownictwo Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn obejmuje dr hab. inż. Damian Batory- prof. P.Ł.
Historia Zespołu Pojazdów
1970 Instytut Pojazdów został powołany na Wydziale Mechanicznym Politechniki Łódzkiej 1 września 1970 roku w wyniku połączenia trzech istniejących wówczas Katedr: Budowy Samochodów, Cieplnych Maszyn Tłokowych oraz Silników Samochodowych.
Dyrektorami Instytutu kolejno byli:
1970-1976 prof. dr hab. inż. Jerzy Werner
1976-1983 prof. dr hab. inż. Jerzy Lanzendoerfer
1983-2004 prof. dr hab. inż. Cezary Szczepaniak
2004-2010 prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski
2007 W wyniku połączenia Instytutu Pojazdów i Katedry Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn powstał Instytut Pojazdów, Konstrukcji i Eksploatacji Maszyn (dyrektor: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski)
2010 Powołanie Katedry Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Zbigniew Pawelski). W skład katedry weszły dwa zakłady:
- Zakład Pojazdów (kierownik: dr hab. inż. Andrzej Szosland, prof. nadzw. PŁ),
- Zakład Podstaw Budowy Maszyn (kierownik: dr hab. inż. Włodzimierz Świderski, prof. nadzw. PŁ).
2017 Zakład pojazdów zostaje przekształcony w zespół
Historia Zakładu Maszyn Roboczych Napędów i Sterowania
2003 Powołanie Katedry Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania w wyniku reorganizacji Instytutu Konstrukcji Maszyn (kierownik: prof. dr hab. inż. Jerzy Tomczyk).
2003 W październiku 2003 r. w wyniku powrotu do pierwotnej struktury organizacyjnej i podziału Instytutu Konstrukcji Maszyn utworzona została Katedra MRNiS, której kierownikiem został prof. Jerzy Tomczyk.
2007 W październiku 2007 r. kierownictwo Katedry objął dr hab. inż. Jacek Cink prof. nzw.
2012 W listopadzie 2012 w Katedrze Pojazdów i Podstaw Budowy Maszyn został utworzony Zakład Maszyn Roboczych, Napędów i Sterowania (kierownik: dr hab. inż. Jacek Cink prof. nzw. )
2017 W ramach reorganizacji struktur Wydziału Mechanicznego zakład zostaje 25 września 2017 przekształcony w zespół działający w ramach Instytutu Obrabiarek I Technologii Budowy Maszyn
Więcej o historii zespołu można znaleźć na stronie.
Poniżej zamieszczamy garść historycznych zdjęć: